Formandens beretning om 2024 i Dianalund Udviklingsråd
Udgivet den 23. marts 2025
Bestyrelsen er tilfredse med året 2024. De ”faste” undergrupper, som Flagalléen, Picnickoncerter, Dianalund Event og Byfesten har holdt et godt aktivitetsniveau.
Flagalléen kører stabilt med 7. og 8. klasserne på Holbergskolen med Thomas Grønkjær som tovholder. Det er vi meget tilfredse med.







Picnickoncerter: Der har været planlagt fire Picnickoncerter, som alle blev gennemført med velbesøgt græsplæne og travlhed i madboderne. Tak til sponsorer og Daniel Skovlykke, som får det til at ske.
Læs mere her: Picnickoncerter på Banen i Dianalund
Eventgruppen har afholdt Fastelavn (Anne Greve og DUR), Halloween, Nattergaletur i Åmosen og Borgermøde om offentlig trafik. Tak til Marianne Vinding som primusmotor.
Læs mere her: Dianalund Event
Byfestgruppen, anført af Jacob Krüth, men med mange andre aktive mennesker (ingen nævnt – ingen glemt) afholdt Byfest d. 16/8, hvor også DURs 10 års jubilæum blev markeret med gratis kage og kaffe. Der var Hoppeborg og veteranbiler/motorcykler om dagen og fest med helstegt pattegris og ’live’band om aftenen. Tak til alle der bidrog – også sponsorer.
Læs mere her: Byfesten
Padeltennis undergruppen har gennem det meste af 2024 kæmpet med at få klargjort banerne. En del udfordringer med entreprenør, ibrugtagningstilladelse osv. blev nedkæmpet før indvielsen kunne finde sted i starten af september, hvor Borgmester Gert Jørgensen klippede den røde snor. Stort tillykke til Dorte, Esben, Helen og Brian. DUR håber, I får spillet en masse padeltennis. Padelgruppen er nu officielt overdraget til Dianalund Badminton Klub.
Læs mere her: Paddeltennis indvielse
E-DUR har forsøgt at kick-starte sig selv efter corona-årene. Der blev lavet en hjemmeside og styregruppen rakte ud til medlemmerne med nye aktiviteter. Til jul blev der lavet en ny styregruppe, og vi håber de får opbakning fra en masse medlemmer. E-DUR er vigtig for DUR, så de har vores fulde opbakning.
Læs mere her: EDUR
Naturgruppen har kunnet nyde frugten af deres arbejde fra sidste år (2023), hvor der blev plantet frugttræer og Vild med Vilje områder blev tilsået. I 2024 har gruppen ikke været så aktiv og den kunne godt bruge nogle friske mennesker, der har lyst til at bidrage. Man behøver ikke være naturvejleder, men man man må gerne have hang til mere biodiversitet. Der er søgt puljemidler til et skoleprojekt om biodiveristet, som satses på at blive gennemført i 2025, men det er endnu usikkert.
Læs mere her: Naturgruppen
To nye undergrupper har set dagens lys
Minigolf har, ligesom padeltennis, arbejdet med sine udfordringer. De er nu endelig kommet i mål og vi kan holde indvielse d. 27. marts. Det bliver et fantastisk tilbud at kunne tilbyde byen, og vi håber alle vil være med til at passe på det, men også bruge det rigtigt meget. Tak til Karin Dam Pedersen og Henriette Fosgerau for en kæmpe indsats. Efter indvielsen bliver Minigolf overdraget til Dianalund Idrætsforening.
Læs mere her: Minigolf
⛳️Indvielse af Minigolfbanen den 27.marts kl. 16.00⛳️
Dianalund 125 års jubilæum: Dianalund fylder 125 år i 2026 og vi er en lille gruppe mennesker, som er styregruppe med Inge Juul Hasselsteen og Kristine Christiansen som tovholdere. Vi vil gerne have flere med i gruppen, men ellers vigtigt at melde ind med din forenings jubilæumssaktivitet. Mere kommunikation følger – også i pressen.
Kultur- og Idrætsfaciliteter: Holberghallen har en belægningsprocent på over 98% og de foreninger, der benytter hallen nu har ønske om mere haltid. Desforuden har andre foreninger svært ved at få haltider og andre kulturinitiativer kunne benytte faciliteterne. Derfor er der nedsat en undergruppe, som består af mange foreskellige foreningsrepræsentanter som arbejder med Kultur-og idrætsfaciliteter i Dianalund. Gruppen har fornylig fået tilsagn om midler til at arbejde videre med projektet fra Rådighedspuljen i Sorø Kommunen. Næste skridt skal planlægges her ud fra.
Infoskærm: Fra Udviklingspuljen i Sorø Kommune har vi fået bevilliget penge til en infoskærm. I samarbejde med Centerforeningen er den nu sat op på væggen ved PULS Fitness. Det er relativt nyt og vi er ved at lære systemet (software) at kende. Bestyrelsen vil i nærmeste fremtid lave et regelsæt for opslag på skærmen, men det ligger allerede fast at det kun er arrangementer – og ikke andre typer af reklamer. Da vi har udgifter forbundet med driften (og vi er blevet skåret i driftstilskud fra kommunen), og har noget arbejde med driften må man forvente en udgift i forbindelse med annoncering.
Læs mere her: Infoskærm
Offentlig trafik: Der har været store udfordringer med offientlig trafik i Dianalund i 2024. Bus 420 blev sparet væk og det har påvirket mange. Argumentet var, at man kunne benytte Lokalbanen i stedet. Men med mange driftproblemer på Lokaltog har det udløst stor frustration lokalt. Kanishka Dastageer (stiller op for A til Folketingsvalget) tog initiativ til første borgermøde og fik en delegation til foretræde for Transportudvalget i Folketinget. Næste borgermøde i slutningen af året var driften ikke blevet bedre, så Eventgruppen foranlediget af Marianne Vending (C) afholdt endnu et borgermøde, hvor Lokaltog og Movia deltog. Her kunne vi med selvsyn se drifts udfordringerne, og at vi skal vente til 2027, hvor der kommer nye tog, før vi kan forvente en forbedring. Der er søgt efter borgere til en Dialoggruppe og regionen har netop bevilliget penge til to morgenafgange mod Slagelse. Dette løser ikke resten af udfordringerne hverken mod Slagelse eller nordpå ud af kommunen.
Læs mere her: Dialoggruppe
Pilegårdstrekanten er i udbud igen -eller udbuddet er faktisk netop afsluttet. Denne gang i mindre parceller. Vi har løbende spurgt lokalpolitikere til udviklingen af Pilegårdstrekanten, da DUR mener, den er essentiel for den fortsatte udvikling af byen. Vi har ingen direkte indflydelse, men har gjort vores bedste for at vise politikerne, at den har vores fokus.
Læs mere her: Pilegårdstrekanten nyt udbud
Branding af DUR/medlemstal/10 års jubilæum: DUR eksisterer ved at have lokal opbakning og har gjort det i 10 år i 2024. Bestyrelsen besluttede i 2023, at det er vigtigt med synlighed, og fik såldes rullet en del initatiativer ud i 2024: En hustandsomdelt folder, velkomstbrev hos ejendomsmæglere, ejendomsmæglerskilte ved igangværende projekter, fornyelse af hjemmesiden, nyt bagtæppe på scenen, Nytårshilsen fra Formanden, fokus på formidling via Byens Blad, Nyhedsbrev og andre medier, men det er også tidskrævende. Vi markerede også vores 10 års jubilæum med gratis kage og kaffe til Byfesten, som var meget velbesøgt og tidligere og nuværende formænd prydede Byens Blads forside. Det har givet en lille stigning i medlemsskaber, hvilket vi er meget taknemmelige for.
Medlemsskabsbetaling via Mobilepay/bankoverførsel: Når medlemmers kreditkort udløber får de ikke altid fornyet kortet hæftet til deres DUR medlemskab. Det giver store udfordringer, og da vi ønsker at bruge så lidt tid som muligt på administration og udgifter på administration, så overgår vi til Mobilepay betaling. Har man ikke mobilepay, så kan pengene overføres via en bankoverførsel.
Regnskab 2024: Se slides
Budget 2025
Vi budgetterer med 57.000 kr i underskud før afskrivninger. Det er mest til minigolf, underskudsdækning til byfest og til forberedelser til Dianalunds 125 års jubilæum.
Vi har faste udgifter der dækkes af driftstilskuddet fra kommunen, så medlemsskaber både private og E-DUR samt sponsorater gør, at vi kan lave alt det sjove uden at tage entré.
Vi er som forening ikke specielt interesseret i at have et stort rådighedsbeløb. Det kan give det forkerte indtryk hos dem som fremadrettet skal bestemme vores driftstilskud. Omvendt kan vi forsvare at have et rådighedsbeløb, fordi vi derved kan støtte vores aktiviteter/undergruppe og ved anlægsopgaver. Vi opfordrer vores undergrupper til at søge midler via fonde og puljer og sponsorer – og det er de rigtig gode til.
En forvarsel for 2026 er, at vi vil budgettere med udgifter til markering af Dianalunds 125 års jubilæum.
Aktivitetsplan 2025/26
- Betalingsmetoder: Vi følger op på skift i betalingsmetode, da det giver udfordringer for nogle borgere.
- Infostander: Regelsæt, omkostninger, ansvarsfordeling, opslag
- Fastelavn: Afholde fastelavn i samarbejde med Centerforeningen 2/3 og i 2026
- E-DUR: Ny styregruppe og nye aktiviteter
- Naturgruppen: Biodiversitetsprojekt på Holbergskolen – Og gerne nye frivillige til gruppen
- Pilegårdstrekanten: Udvikling/bebyggelse
- KIF: Arbejde for at få udvidet kultur-og idrætsfaciliteterne i byen
- Borgermøde: Afholde borgermøde og følge op på input.
- Dianalunds 125 års jubilæum: Foreberede jubilæum i 2026
- Cafemøde med lokalpolitikere
- Picnickoncerter: fire koncerter i juli
- Byfest: 16/8
- Paneldebat inden kommunalvalget
- Halloween
- Kommunikation
Tak for støtten og opbakningen i 2024.
Kristine Christiansen, formand for Dianalund Udviklingsråd