Nybolig Sorø er også for Dianalund
Kommer til Dianalund mindst en gang om dagen
Selvom Nybolig Sorø har butik i Storgade midt i Sorø, kommer enten Brian eller Torben dagligt til Dianalund, enten for at vise et hus frem til en mulig køber eller for at foretage en samlet vurdering af salgsprisen hos potentielle sælgere.
Digitalt “SmartSalg”
Nybolig satser i disse Ã¥r stærkt pÃ¥ den digitale markedsføring, hvilket har betydet at de i Ã¥r bruger færre penge pÃ¥ de trykte medier end pÃ¥ de digitale. Det samlede markedsføringsbudget har dog ikke ændret sig af den grund. Nybolig har som den eneste ejendomsmæglerkæde købt adgang til et nyt markedsføringssystem, som de kalder for “SmartSalg”. Systemet er i stand til meget præcist, at analysere pÃ¥ de valg forbrugeren foretager, pÃ¥ de annoncer Nybolig har sat op pÃ¥ diverse sociale medier. PÃ¥ den mÃ¥de kan “SmartSalg” give bedre bud pÃ¥ hvilke boliger der kan være interessant at vise de potentielle købere.
Har været med i snart 20 år
Den nuværende ejer af Nybolig Sorø Brian Rud Sørensen, startede i butikken i 2006 som daglig leder, og overtog den fra den daværende ejer Jan Milvertz i 2011. Brian har været uddannet i snart 20 år og har i den periode set en enorm udvikling hen imod en stadig mere digital hverdag. Han fortæller blandt andet, at da han startede i branchen, tog han selv ud og tog billederne af de boliger der var til salg hvorefter han kørte ned i fotoforretningen med den analoge film og fik den fremkaldt. Herefter blev billederne fotokopieret hjemme i butikken og klistret ind i salgsopstillingen. Ganske kort tid efter Brian var startet fik de farvekopimaskine, hvilket var et kæmpe fremskridt dengang for næsten 20 år siden. Medierne man dengang annoncerede igennem var aviser samt salgsopstillinger hos ejendomsmæglerne. Nybolig havde dårligt nok deres egen hjemmeside og boligsiden.dk var ikke opfundet endnu.
Færre fremvisninger
Det er i de seneste år gået mod en stadigt mere digital udvikling indenfor den finansielle sektor, med nedskæringer til følge. Udviklingen har også påvirket ejendomsmæglernes arbejde, men fordi der samtidig er kommet mange flere regler på området, har det ikke haft indflydelse på antallet af ansatte. Brian fortæller, at der med den digitale udvikling er færre fremvisninger, til gengæld er de personer der kommer og kigger på hus meget mere forberedte, da alle oplysninger kan trækkes hjemmefra. Dette bevirker at Brian og Nybolig Sorø i gennemsnit kun har 5 fremvisninger for hvert hussalg.
Lys fremtid
Fremtiden for ejendomsmægleren ser lys ud, da det ikke tegner til at folk selv ønsker, at varetage salget af sit eget hus. Brian oplyser at der ingen selvsalg er i Dianalund, og på landsplan ligger det under 5%. Nybolig er i gang med at afprøve et nyt dokument, der skal være med til at gøre tilstandsrapporten mere gennemskuelig. Dokumentet bliver udarbejdet ved at ejendomsmægleren sender tilstandsrapporten ind til et eksternt firma, der gennemgår den og på baggrund af de fundne fejl og beskrivelser udarbejder en oversigt. I denne oversigt vil der være et billede eksempel på hvad fejlen/manglen er samt hvad det vurderes at komme til at koste. På den måde håber man på at tilstandsrapporten vil blive lettere at læse og derfor ikke vil være genstand for så meget handel om prisen, og at et hus i nogle tilfælde simpelthen vil være nemmere at sælge. Et eksempel kan være, at der er en K3 (alvorlig fejl der bør udbedres straks) der vurderes kun at koste 1.330 kr. at udbedre.
Alle har vigtige opgaver
Sammensætningen af personalet i butikken i Sorø bevirker, at hver har deres speciale, dvs. nogen foretager vurderinger og forestår fremvisningerne, mens andre mere tager sig af alt det lige så vigtige papirarbejde, der er i forbindelse med salg af en bolig i dag.