Dialogmøde om offentlig trafik i Dianalund
Udgivet den 18. november 2024
Det var interessante diskussioner, gode dialoger og frustrede synspunkter der alle blev luftet ved Dialogmødet i Borgerhuset onsdag d. 13. november.
Efter denne artikels offentliggørelse er det i et debatindlæg fra Sorøs borgmester Gert Jørgensen omtalt, at der skal kigges på løsninger for det problem med manglende togdrift samtidig med manglende busforbindelser. Debat indlægget kan læses i sin fulde længde på Sjællandske Medier: https://www.sn.dk/art6181850/soroe-kommune/debat/lokaltog-har-ikke-loeftet-opgaven-tilfredsstillende/ (sidste halvdel af indlægget)
Mødet var kommet i stand via Marianne Vinding (K), som er en del af Dianalund Event, og der var flot fremmøde fra Movia og Lokaltog samt fra borgere, hvor der vel var omkring 100.
Lokaltog, ved Driftdirektør Mie Rajcic fremlagde driftsdata, herunder forsinkelser og aflysninger det seneste år. Trafikchef Erik Christensen fortalte om udfordringerne ved en én-sporet jernbane, hvor man er afhængige af krydsningsstationer og kommunikationschef Mette Berthelsen fortalte om hvordan man kan komme i kontakt med dem og hvor man kan finde oplysninger om driften, herunder forsinkelser. Endvidere var Rådgivningschef Jesper Fønns og Rådgiver Anders Bislev fra Movia tilstede.
Oplysninger om driften
Oplysninger om driften i realtid findes i øjeblikket bedst på rejseplanen.dk. Prøv den gerne i deres nye betaversion, hvor man kan få overblik over både ankomster og afgange på destinationer.
Blade på skinnerne er et vedvarende problem
Der er flere årssager til forsinkelser og aflysninger og blade på skinnerne er i efteråret stadig et problem, og sæsonen for løvfald er blevet længere. Tænk på det vejr vi har i øjeblikket, vi mangler en gang frost og en storm, og det kunne tydeligt læses på grafen for forsinkelser i oktober og november. Hvorfor er der ikke en tekniker eller ingeniør, der har løst det problem for længst, kan man spørge sig selv.
Når der har været mange forsinkelser kan det være nødvendigt at aflyse et tog for at få driften ind i køreplanen igen. Der blev spurgt til værdien af togbusser og der var enighed om at den er begrænset, når de bliver indsat sent. Til gengæld vil borgerne gerne have flere og bedre oplysninger om forsinkelser og aflysninger – og gerne tidligere, så man har en chance for at finde en løsning inden man står på stationen, hvor information via højtalerne og tavlerne er mangelfuld eller kommer meget sent.
Når der er mekaniske eller tekniske problemer med togene, så skal de til Holbæk og det gør det mere besværligt, og kan påvirke driften. Og det skal de ofte for det er gamle tog. Der er afgivet ordre på nye batteri drevne tog, men de kommer tidligst i 2028.
Der blev foreslået at nedsætte en arbejdsgruppe med brugere af lokaltog og lokalpolitikere Jacob Spliid(V) og Jakob Meibom(A) samt Lokaltog. Hvis man har lyst til at deltage og komme med input kan man kontakte formand for Dianalund Udviklingsråd Kristine Christiansen på formand@dianalund.dk, som så vil videreformidle.
Stor skuffelse over stadig manglende bus 420 og 570
Efter pausen var lokalpolitikerne fra Økonomiudvalget, som netop havde afsluttet deres eget møde, kommet frem, og da temaet om den bortsparede bus 420 og 570 kom frem blev lokalpolitikerne bedt om at forklare sig. For borgerne i Dianalund der er ramt af besparelsen på bus 420 og Ruds Vedby der er ramt af bus 570 havde svært ved at forstå, at deres klare udmeldinger på borgermødet i januar, hvor desperate unge mennesker fortalte om deres besværligheder med at passe deres uddannelse ikke var blevet hørt. Man fornemmede en klar nedprioritering af den nordlige del af kommunen med de besparelser, som påvirker rigtigt mange mennesker i deres dagligdag.
De konservative forsøgte at skyde skylden på Lokaltog, hvis driften var optimal, sad vi slet ikke her, mens andre fra de mindre partier vaskede hænder og sagde, at de gerne havde fundet pengene i årets budgetforhandlinger. Hvor sandheden ligger skal ikke konkluderes her, men aftenen var ikke spildt, hvis det var borgernes ønske at efterlade det indtryk, at vi er skuffede over besparelsen og gerne ser Bus 420 genindført.
I Dianalund Udviklingsråd arbejder vi på mange fronter, herunder at være talerør ind til kommunen f.eks. ved at arrangere møder som disse. Vi har større kraft, jo flere borgere vi har bag os så støt op med et medlemsskab.
Skrevet af: Kristine Christiansen, formand for DUR