Der blev undervist i hjerte og lunger på Holbergskolen
Udgivet den 19. januar 2017
- Alle er klar til undervisning
- Den første patient kommer ind han er ritig syg
- Den næste mangler medicin for at kunne cykle
- Alle følger godt med
- Der tegnes placering af lunger og hjerte
- Og sådan sidder organerne inden i kroppen
- Nu skulle vi prøve at lytte på hinanden
- Op af posen med en masse organer
- Lungerne er klar til at blive pustet op
- Nu må der røres
- Og hvis man havde mod på det, måtte der også lugtes
- Her var en der havde modet
Efter at Dianalund B&U Kultur fik kendskab til, at læger og lægestuderende tager ud og underviser børn i indskolingen i blandt andet hjerte og lunger, kontaktede de Holbergskolen. Skolen mente det var oplagt, at få Børneliv ud og undervise indskolingen i forlængelse af den naturvidenskabelig emneuge der var i efteråret om hjertet og hjernen.
I dag kom der en læge og en medicinstuderende fra www.børneliv.org, som ikke blot underviste i hvordan hjerte og lunge fungerer. Der blev også undervist i og fortalt om hvorfor det er vigtig at leve sundt og dyrke motion.
To patienter
De havde taget to patienter med, som børnene skulle hjælpe lægen med at kalde frem en efter en. Først kom patienten der spiste tre kanelsnegle til morgenmad og cheeseburger og pommesfritter til frokost, samt røg en masse cigaretter – børnene viste tydeligvis hvorfor hun var blevet syg. Den anden patient var en passioneret cyklist, som havde svært ved at trække vejret. Hun skulle selvfølgelig have noget astmamedicin, så hun kunne komme til at trampe i pedalerne igen.
Så blev en af drengene inviteret op så placering af hjerte og lunger kunne tegnes på hans krop, herefter en model af kroppens organer blev vist frem og forklaret. Børnene fik nu udleveret stetoskoper så de kunne lytte til i hinandens hjerter før og efter de havde løbet rundt.
Rigtige organer
Inden de rigtige organer fra en gris blev trukket op af posen, fortalte de to læger børnene at de gerne de første 20 sekunder måtte sige “ADR”, herefter skulle de være stille og syntes det var spændende. Det var et helt sæt bestående af tunge, spiserør, luftrør, mavesæk, lunger, hjerte, lever og nyre. Der blev vist hvordan først tungen hjælper til med at få maden ned i spiserøret, og fortalt at spiserøret tilpasser sig den mad der skal synkes, så hvis man synker en frikadelle uden at tygge den, bliver spiserøret meget stort. Der blev også fortalt om nyrene der laver tis, og at børnene meget gerne senere måtte lugte til nyrene som nemlig lugter af tis.
Da det er svært at forestille sig hvordan lungerne ser ud, når de er fyldt med luft, pustede de to læger lungerne op med et sugerør, så børnene kunne få et rigtig godt indtryk af hvordan lungerne arbejder når de fyldes med luft. Se video her under.
Til sidst var der selvfølgelig mulighed for at alle børn, og voksne for den sags skyld, kunne komme og og røre, og ikke mindst lugte til organerne. Og ja, den er god nok, nyrerne lugter her kom igen højlydte “ADR”.
Der er undervisning igen i starten af marts for 2. og 3. klasserne, efter undervisning af eleverne vil lægerne undervise pædagoger og lærer i “førstehjælp på legepladsen”. Det var meget vigtigt for organisationen at få lov til at undervise de voksne på skolen, “så de undgår at møde så mange børn på deres arbejde” som de udtalte da Dianalund B&U Kultur hendvendte sig. Mette Nielsen som er indskolingsleder takkede naturligvis ja til dette tilbud.
En fantastisk formiddag med stor læring og underholdning for børn og ikke mindst voksne. (Der blev i hvert fald trukket på smilebåndet, da en af 0. klasses eleverne foreslog, at det kunne være en and der var inden i kroppen på astma patienten. Lægen havde spurgt til hvad den sjove lyd lungerne, man kunne høre i stetoskopet, kunne være.)