DIANALUND
Kulturminister Mette Bock kom på besøg på Holbergskolen i forbindelse med Generationsrejsen rundt i Danmark

Antennerne ude på Holbergskolen

Kulturminister Mette Bock (LA) har i foråret sat gang i kampagnen “Antennerne Ude – dine ønsker til fremtidens medieindhold” for at finde ud af hvad den danske befolkning gerne vil have af dansk medieindhold. Samtidig søges der også svar på, på hvilke platforme der medieindholdet skal være tilgængeligt. Alle svarerne bruges som en indgangsvinkel til de kommende politiske forhandlinger om en ny medieaftale for 2019 og frem.

I forbindelse med denne kampagne tager ministeren på en “generationsrejse” for direkte at møde befolkningen og klarlægge deres ønsker og holdninger til samt brug af det fremtidige danske medieindhold. Derfor kom Mette Bock i dag forbi Holbergskolen i Dianalund for at høre mere om medievanerne hos børn i 3. klasse.

En rejse igennem tiden

Inden eleverne skulle interviewes blev de vist igennem en kort “medie tidsrejse”. Da 3. årgangs bedsteforældre gik i 3. klasse var den 1 times Disney i fjernsynet om ÅRET, derudover 30 minutters børne TV om dage. Da deres forældre gik i 3. klasse havde Disney sneget sig op på 1 time om ugen og 3 timers dagligt børne TV. I dag i 2017 har en 3. klasse mulighed for at se Disney på 3 forskellige Disney kanaler samt mulighed for at navigere imellem 20.000 timers børne TV om dagen. Det er noget af en udvikling der er sket.

3. årgangs medievaner

De fem elever Malthe Merved, Esther Hansen, Caysa Thygesen, Christian Frederiksen og Emilie Cederholm var blevet udvalgt fra 3. årgang af Mariella fra dr ultra, og interviewet af Keld Reinicke til at fortælle om deres medievaner, hvad de brugte allerede, og hvad de ønskede der skulle være mere af eller hvad der kunne være anerledes.

Caysa fortalte blandt andet: “Jeg ser UltraNyt hver dag, det synes min mor også er en god idé”, men også: “Det er ærgerligt at bagedysten bliver fjernet på DR, så jeg skal over på Youtube og finde dem der”. Malthe fortalte om en spilanmelder han følger på YouTube “Det gør jeg på grund af hans humor og at det er på dansk” han ser desuden også UltraNyt hver dag ligesom Caysa og Christian.

På trods af alle de nye muligheder de unge mennesker har i dag med YouTube, livestreaming m.m. overrasker det at mange rækker hånden op, da Malthe fortæller han ser Matador om lørdagen med sin mor, og Kultur ministeren efterfølgende spørger ud i rummet hvor mange der ser det.

Forinden er der i oplægget til kampagnen blevet gennemgået hvilke tre frontfigurere der er i det internationale medielandskab, nemlig YouTubes opfinder Jawed, Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg og Netflix udvikler Reed Hastings. Disse tre figurer har ifølge oplægget stor magt over hvad der bliver vist, og dermed også stor indflydelse på vores medievaner.

Efter interviewene blev spurgt ud blandt de øvrige elever på 3. årgang om der var andre tanker. Generationsrejsen forsætter rundt i landet til 5 danske byer, forinden Dianalund var Haderslev blevet besøgt hvor aldersgruppen var 10-13år. De øvrige 5 steder vil det være forskellige aldersgrupper der vil være repræsenteret hvert sted.

del dette

Nyheder

velkommen til
DUR
Dianalund UdviklingsRåd
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed